Jätin hetki sitten toimenpidealoitteen eduskunnalle, jossa vaadin välittömiä toimia hallitukselta raskaan liikenteen enimmäis- ja lepoaikojen lieventämiseksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi.  Euroopan Unionin jäsenvaltio voi kiireellisissä tapauksissa myöntää poikkeuksia kuljettajien ajo- ja lepotaukovaatimuksiin enintään 30 päivän ajaksi. Ruotsi on näin jo tehnyt.

Suomessa samat poikkeukset mahdollistaisivat liikenteelle noin 30 % lisäkapasiteetin. Pitkissä matkoissa Suomen halki tai rajat ylittävässä liikenteessä yhdellä kuljettajalla olisi 60 % enemmän päiväsuoritetta. Poikkeuksilla annetaan kuljetusyrityksille paremmat edellytykset selvitä kuljettajien sairastumisista ja mahdollistetaan tavaroiden saatavuus sekä kaupankäynti. Tällä ehkäistään myös mahdollisia konkursseja. Ruotsi otti maanantaina käyttöön Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N: o 561/2006 14 artikla kohta 2 mukaiset poikkeukset meneillään olevan Covid-19 -pandemian seurauksena.

Viking Line ja Tallink Silja ilmoittivat keskeyttävänsä liikennöinnin Helsingin ja Tukholman välillä koronavirustilanteen ja Suomen hallituksen 17.3. antaman Suomen rajat sulkevan päätöksen vuoksi.  Sen jälkeen osa liikenteestä on siirretty Turun ja Kapellskärin välille. Koska vuoroja ei ajeta normaalin liikenteen mukaisesti, tulee Haaparannan merkitys kasvamaan. Pidentyneissä ajomatkoissa nykyiset raskasta liikennettä koskevat ajo- ja lepoaikavaatimukset tulisivat merkittävästi hidastamaan ja vaikeuttamaan kaikkea tavaraliikennettä. Muutoksilla on kiire, jotta voidaan välttyä tuotteiden ja työvoiman saatavuusongelmilta.