Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER ja sen 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä lennolla MH370 Pekingiin ovat kadonneet. Onnettomuudesta alkanut salamyhkäisyys kätkee sisälleen 14 eri kansallisuutta, varastettuja passeja, terrorismihuhuja ja epätarkkoja tietoja.

Varastetut passit voivat viitata terrorismiin, mutta Kiinan reitillä on yleisempää, että passien varastaminen liittyy laittomaan siirtolaisuuteen, joka ei liity itse onnettomuuteen vaan ihmiskauppaan. Tähän viittaisi myös se, että lennot oli varattu kiinalaisen yhtiön kautta. Matkustusasiakirjojen varastamiseen liittyy usein laitonta siirtolaisuutta.

Lähimmät terrorismikytkennät löytyvät Etelä-Thaimaasta ja Malesian Itärannikolta. Kone katosi noin 90 meripeninkulman päässä Khota Bharusta. Separatismia ja muslimiterrorismia esiintyy lähellä Khota Bharua sijaitsevassa Sungai Kolokin raja-asemalla ja Thaimaan puoleisissa Yalan, Narathiwatin ja Pattanin maakunnissa. Khota Bharu tunnetaan niin sanotusta viidakkojunasta, joka matkaa kaupungin läpi Tumpatista Gemasiin. Aion matkustaa kyseisellä junalla ensi elokuussa.

Viranomaisten mukaan matkustajaluettelosta löytyi viisi matkustajaa, joiden matkatavarat oli poistettu ruumasta, koska he eivät olleet saapuneet lennolle. Todennäköisyys terrorismille kuitenkin laskee, jos Malesian viranomaiset toimivat matkatavaroiden suhteen asianmukaisesti. Muun muassa räjähteiden saaminen koneeseen näyttäisi tällöin epätodennäköisemmältä. Terrorismin puolesta puhuu viisumeiden uupuminen. Kahdessa varastetussa passeissa ei lehtitietojen mukaan ollut Kiinan edellyttämää viisumia. Tämä voisi tarkoittaa sitä, ettei varastetuilla henkilötiedoilla matkustavien henkilöiden ollut tarkoitus saapua määränpäähän. Varastetuilla henkilötiedoilla ostetut lentoliput myös maksettiin Thaimaan valuutassa, joka viittaisi Thaimaan separatisteihin, mutta voi yhtälailla liittyä laittomaan siirtolaisuuteen.

Matkustajakone katosi kaksi tuntia Kuala Lumpurista lähdön jälkeen tilanteessa, jossa lennonjohto on siirtymässä Malesian Khota Bharun viranomaisilta Vietnamiin. Lento oli Cruise-tilassa eli käytännössä kaikkein turvallisimmassa vaiheessa lentoa, jossa ei teknisiä ongelmia yleensä esiinny. Lentokone oli uudehko eli 11 vuotta vanha. Konetyyppi on myös yksi turvallisimmista ja sille on sattunut ainoastaan yksi kuolonuhreihin johtanut onnettomuus, San Franciscossa viime vuonna. Malaysian Airlinesin lentäjä oli lehtitietojen mukaan erittäin ammattitaitoinen ja kokenut. Silti hätäsignaalia ei koskaan lähetetty.

Hätäsignaalin puuttuminen on onnettomuuden ratkaisun kannalta merkittävä asia. Lentokorkeudesta maahan tai mereen kestää pahimmillaankin 3 – 4 minuuttia. MH370 kadotti kaksisuuntaisen yhteyden lennonjohtoon, lentoyhtiöön ja myös tutkatiedot näyttävät tyystin kadonneen. Näin yhtäkkinen katoaminen voi mielestäni viitata vain kahteen asiaan, joista toinen on terrorismi.

Todennäköisin tapahtuma on kuitenkin korkeassa lentokorkeudessa esiintynyt ongelma ohjaamon paineistuksen kanssa. Silloin piloteilla ei välttämättä ole aikaa reagoida ja lähettää hätäkutsua. Paineen aleneminen johtaa välittömään hapenpuutteeseen. Tällöin pilotit pukevat välittömästi happinaamarin ja yrittävät nopeaa kaarrosta pois väylältä ja alas turvallisempaan lentokorkeuteen. Lehtitietojen mukaan kone on yrittänyt muuttaa kurssia ennen katoamistaan.

Koituiko paineistusjärjestelmä Malesian tiikerin kohtaloksi?