Turun kaupunki uudisti ilmeensä perjantaina, joka muistuttaa vahvasti kokoomuslaista kädenjälkeä. Visuaalisella suunnittelulla pyritään usein luomaan yhtenäinen ilme ja värimaailma, joka tiedostamatta luo positiivisen mielikuvan. Melkoinen mielikuva siitä syntyikin ja sattuvasti vaalien alla 🙂

“Yhtenäisen ilmeen avulla Turku näyttäytyy sekä sisäisesti että ulospäin yhdenmukaisena toimijana” sanoi kaupunginjohtaja Aleksi Randell (kok.) kaupungin verkkosivuilla.

Yhdenmukaisuus maksaa turkulaisille yli 40 000 euroa ja kaupunki luopuu kymmenistä logoista ja tunnuksista, joita sillä on eri laitoksissa ja yksiköissä. Työn teki mainostoimisto Satumaa.

Satumaa tai oikeastaan sattumaa, että mainostoimiston halituksessa istuu Juha Koivurinta, joka on MOT-ohjelman mukaan pitkäaikaisen kokoomusvaikuttaja Matti Koivurinnan veljenpoika. Toimitusjohtaja Marko Edfelt ja varatoimitusjohtaja Minna Koivurinta ovat aiemmin osallistuneet kokoomuksen vaalikampanjoihin, ja mainostoimiston entinen varatoimitusjohtaja on puolueen nykyinen varapuheenjohtaja Anne-Mari Virolainen.

”Uusi ajaton ja rennompi sinisen sävy toimii uuden väripaletin muiden sävyjen kanssa.” kertoi Turun viestintäjohtaja Saara Malila tiedotteessaan. Valitun värimaailman rinnalle halutaan ottaa vielä turkoosinsininen. Siniset sävyt yhdessä näyttäisivät kieltämättä vaikuttavalta, kuten jälkimmäisestä kuvasta ilmenee.

Joulukuussa pääministeri Alexander Stubb sanoi haluavansa pohtia miltä Suomi näyttää tulevaisuudessa.

Oltiinko Turussa kerrankin edelläkävijöitä?