Keskustalaiset kansanedustajaehdokkaat ovat kirjoittaneet lehtiin ahkerasti SDP:n tavoitteista kieltää polttomoottoriautot vuoteen 2030 mennessä. Vähemmälle huomiolle jäi Kokoomuksen esittämä 150 miljoonan euron veronkorotus lämmitysöljyyn, joka merkitsee lisälaskua 220 000 omakotiasujalle. Olen kirjoittajien kanssa samaa mieltä, ettei suunnitelmissa ole järkeä. Suomi huolehtii ympäristöstä vastuullisesti, sillä osuutemme ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä on ainoastaan 0,1 prosenttia.

Ihmetyttää kuitenkin varsin räikeä kaksilla rattailla ajo. Se oli keskustan puheenjohtaja ja pääministeri Juha Sipilä, joka kutsui kaikki eduskuntapuolueet sopimaan Euroopan Unioniakin tiukemmista päästötavoitteista. Vain Perussuomalaiset jättivät allekirjoittamatta lähinnä tavallisiin kansalaisiin kohdistuvat äärimmäisen kovat ilmastotavoitteet.

Helmikuun alussa Sipilä kertoi Brysselissä, että Suomi pyrkii ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun suurvallaksi ja aikoo ajaa EU:n puheenjohtajakaudellaan samaa 55 prosentin päästövähennystä koko unionin alueelle. Tavoitteena on hiilineutraalius 2045.

Puolueen edustajien on mukava säteillä lehtien palstoilla maalaisjärjen äänenä, mutta tehty politiikka on prikulleen päinvastaista. Popcornia on kulunut, kun olen seurannut ehdokkaiden huolta autoilusta ja demarien suunnitelmista. Keskusta on puheenjohtajansa johdolla kuitenkin sitoutunut samoihin ilmastotavoitteisiin, joissa edistetään heidän kritisoimaansa kehitystä.

Olisi reilua kertoa kansalaisille, että kyseiset ilmastotavoitteet johtavat vääjäämättä rajoituksiin ja veronkorotuksiin autoiluun, asumiseen, energiankäyttöön ja teollisuuteen. Tänäkin vuonna energiaverotusta kiristettiin 22 miljoonalla eurolla.  Ilmastotalkoisiin ajetaan kaksilla rattailla, eikä tavallinen ihminen ole edes kyydissä.

 

Vilhelm Junnila on ehdolla Varsinais-Suomessa. Hän on kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja, varakansanedustaja ja Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piirin puheenjohtaja.

Lue lisää tämän verkkosivuston pääsivulta klikkaamalla tähän tai tutustu Facebookissa ja Twitterissä.

 

 

Kommentoi