”Tunnin juna” ei ole VM:n mukaan taloudellisesti kannattavaa. Lopputulokseen päästiin laskemalla investointi ja radan operointi 50 vuodelta. Samalla periaatteella vanhaa ykköstietäkään ei olisi korvattu moottoritiellä, sillä investoinnit tie- tai rataverkkoon eivät ole kannattavia. Lohjan ja Muurlan välinen 51 km pätkä maksaisi yli miljardi euroa, jos se rakennettaisiin tänään. Suomessa infrarakentaminen tehdään julkisella rahalla, sillä meillä ei onneksi ole tiemaksuja.

EU rahoittaisi jopa 30 %, mutta se edellyttää seuraavalta hallitukselta investointipäätöstä. Yksityiset sijoittajat ja eläkeyhtiöt ovat kiinnostuneita. Selvityksessä todetaan vaikutukset aluetalouteen sekä kiinteistö- ja työmarkkinoihin. Kun investointi ja liikenne erotetaan toisistaan, käy ilmi, että operointi onkin kannattavaa. Tunnin junassa ei ole kysymys minuuteista vaan kapasiteetista, jota ei voi lisätä tekemällä toinen raide nykyisen viereen. Väyläviraston mukaan tämä tulisi kalliimmaksi. Tampereella suunnitellaan neljättä raidetta. Meillä vastaantulevat junat joutuvat väistämään ja nekin ovat jo täynnä. 

Tunnin junan ja E18 Turun kehätien tarkoituksena onkin vastata kysymykseen miten suurten kaupunkiseutujen välillä liikutaan tulevina vuosikymmeninä? On mineraalien saatavuuden vuoksi epätodennäköistä, että sähköautoista on pelastukseksi. Poliittisten päättäjien tehtävä on ajaa maakunnan kärkihankkeita, jotta ei tarvitse rutista, ettei Varsinais-Suomeen taaskaan saatu mitään. Infraan menevää rahaa ei saa käyttöön muihin kohteisiin, vaikka tällaista vaalien alla esitetään. Turun seutu kasvaa ennätysvauhtia. Naantalin ja Raision väkiluku kasvoi 400 henkilöllä viime vuonna. Raisiossa joudutaan jo vuokraamaan lasten päivähoitotilaa. Meidän tulee huolehtia, että kulkuyhteydet ovat tulevaisuudessa kunnossa. Siihen ei riitä vastaukseksi: Ei tul mittä!

Vilhelm Junnila

Kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen (ps.)

Julkaistu myös Rannikkoseudussa.