Uudenkaupungin autotehtaalta saamani tiedon mukaan Valmet Automotive suunnittelee heikentävänsä työntekijöiden työehtoja. Kaksi perättäistä työvuoroa tekevä työntekijä jäisi jatkossa ilman ylityölisää ja se korvattaisiin vain 7 tunnin lisävapaana. Muutos koskisi koko henkilöstöä.

Tuon asian julkisuuteen, koska pelkään työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien puolesta. Tässä tilanteessa tarvittaisiin avoimuutta autotehtaalta, mutta myös ammattijärjestöiltä toimia työntekijöiden huomioimiseksi. Autotehtaan suunnitelmat vaikuttavat kostolta ammattiliittojen asettamaa ylityökieltoa vastaan. Osapuolten pitäisi puhaltaa peli poikki ja löytää paikallinen ratkaisu.

Teollisuusliitto on lähettänyt työntekijöille paimenkirjeen, jossa se muistuttaa ylityökiellon koskevan kaikkia työsuhteisia. Autotehtaalla tehdään kuitenkin jatkuvasti ylitöitä kokonaisina vuoroina. Suomen suurin tehdas pyörii, mutta ei täydellä teholla. Henkilöstövajetta on jokaisessa vuorossa ja sitä on paikattu ylityöllä. Työvoimaa ei kuitenkaan voida palkata lisää, koska sitä ei ole saatavilla. Valtaosa pienipalkkaisista työntekijöistä tekee mielellään ylitöitä, jos siitä saa asianmukaisen korvauksen.

Valmet Automotive on jo aiemmin asettanut ylityökorvauksen 50 prosenttiin, huolimatta siitä, tehdäänkö ylityö yöllä, illalla tai sunnuntaina. Ammattiliittojen mukaan ylitöitä ei pitäisi poliittisen mielenilmauksen aikana tehdä lainkaan.

Autotehtaan työntekijästä uhkaa tulla ammattiliittojen ja Sipilän hallituksen välisen poliittisen taistelun suurin kärsijä. Varsinais-Suomen on nyt pidettävä puoliaan.

Päivitys 24.9: Uudenkaupungin autotehdas eli Valmet Automotive ja pääluottamusmies Mauri Partanen kiistivät kaiken.

Päivitys 15.11: Valmet Automotiven työntekijät äänestivät pääluottamusmies Mauri Partasen vaihtoon. Uusi pääluottamusmies on Miia Kelsey. Onnittelut!

 

 

 

 

 

Kommentoi